Korona vaikutti leipomotuotteilla herkutteluun

Leipätiedotuksen toimitustilaston mukaan suomalainen söi viime vuonna kotimaista pullaa ja muita makeita leipomoherkkuja noin 5,2 kg / hlö. Se on puolisen kiloa vähemmän kuin edellisenä vuonna. Viikkotasolla kotimaisella leipomotuotteella herkuteltiin siis pari kertaa viikossa. Ulkomailta tuotua kahvileipää suomalainen sen sijaan söi reilut 2 kg.

”Yhteiskunnan hankalat ajat, kriisit ja laskusuhdanteet näkyvät usein herkkujen kulutuksen kasvuna. Koronakriisin aikana kävi kuitenkin toisin”, toteaa Leipätiedotus ry:n projektikoordinaattori Terhi Virtanen yhdistyksen ylläpitämän kotimaisten leipomotuotteiden toimitustilaston perusteella.

”Tästä voisi päätellä, että suomalaiseen kahvileipäkulttuuriin kuuluvat vahvasti sosiaaliset tilanteet. Kun ystäviä, tuttavia ja kollegoita ei voinut tavata kahvilassa, juhlissa eikä työpaikalla, herkuttelutuotteiden ostaminen väheni” Virtanen pohtii.

Vaikka kahvilat ja ravintolat edelleen jatkavat rajoitetulla palvelulla, on kotimaisia tuotteita mahdollista suosia aiempaa enemmän ja tukea hankalassa tilanteessa olevia yrittäjiä valitsemalla tilaisuuden tullen kotimaisen tuotteen herkutteluun.

Kevät on kausiherkkujen sesonkia. Valitsethan vapuksi ja muihin kevään juhliin kotimaisia herkkuja kahvipöytääsi!

Leipätiedotus ry

Vastaa