Kelan uusi ajanvarausjärjestelmä otettiin käyttöön 12.10. Asiakkaan henkilötietojen ja asioinnin turvaamiseksi myös kumppaneiden pitää jatkossa tunnistautua varatessaan ajan asiakkaalleen.
Uusi ajanvarausjärjestelmä avattiin 12.10. ja samalla vanhan järjestelmän käyttö päättyi. Jos käyttöönotossa havaitaan teknisiä ongelmia, vanhan järjestelmän käyttö jatkuu, kunnes ongelmat on selvitetty. Kelan verkkosivuilta löydät ajantasaisen tiedon tilanteesta.
Kelan yhteistyökumppanit voivat jatkossakin varata asiakkaalleen verkossa ajan Kelan puhelinpalveluun. Yhteistyökumppani voi asiakkaan suostumuksella myös tarkistaa tai peruuttaa asiakkaalle tehdyn varauksen.
Yhteistyökumppanin edustaja voi varata asiakkaalleen ajan uudessa järjestelmässä, jos seuraavat asiat ovat kunnossa:
- Organisaatiosi on myöntänyt sinulle Suomi.fi–valtuuden ”Sosiaaliturvan etuusasioiden ajanvarauksen tekeminen”.
- Organisaatiosi Y-tunnus on lisätty Kelan rekisteriin.
- Sinulla on vahva tunnistautumisen väline, kuten henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenne tai varmennekortti.
- Sinulla on asiakkaan lupa ajanvarauksen tekemiseen ja yhteystietojen tarkistamiseen.
- Olet tunnistanut asiakkaan ja sinulla on hänen henkilötunnuksensa.
Kelan verkkosivuilta löydät lisää tietoa Suomi.fi-valtuudesta, järjestelmän käyttöoikeudesta ja miten organisaatio ilmoitetaan Kelan rekisteriin.