Huhtikuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 063 000 matkaa, noin 163 % enemmän kuin vuoden 2021 huhtikuussa, ja vain 5 % vähemmän kuin vuonna 2019. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat huhtikuussa 30 % pienemmät vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,3 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–huhtikuussa on tehty 3,26 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 10,1 miljoonaa tonnia.
Eniten matkustus kasvoi maaliskuusta huhtikuuhun verrattuna Helsingin ja Tampereen (+327 %), Helsingin ja Jyväskylän välillä (+296 %) ja Helsingin ja Turun välillä (+248 %).
Matkustajamäärien palautuminen pandemian jälkeen on ollut erittäin voimakasta. VR on myös palauttanut 9.5. lähtien junavuoroja liikenteeseen kesän ajaksi sekä lisännyt erityisesti kesätapahtumiin liittyen vuoroja, jotta asiakkailla olisi mahdollisimman helppoa liikkua kesän rientoihin ja takaisin. VR on jatkanut edelleen edullisilla hinnoilla ja lisännyt pandemiankin aikana myös edullisia hintapisteitä, joka on vahvistanut junamatkustamisen edullisuutta erityisesti autoiluun verrattuna. Palvelujen jatkuva uudistaminen on näkynyt paitsi palautteessa, niin myös matkustajamäärissä.
”Suomalaiset ovat lähteneet isoin joukoin liikkeelle lyhyessä ajassa ja päättäneet valita hiilineutraalin matkustamisen, planeetan puolesta. Olemme lisänneet junavuorot lähes samalle tasolle kuin vuonna 2019 ja siitä iso kiitos kuuluu asiakkaillemme sekä osaavalle ja ketterälle henkilökunnallemme. Jatkossakin tarjoamme autoilua edullisemman ja ekologisemman vaihtoehdon matkustajillemme”, toteaa vt. toimitusjohtaja Topi Simola.
VR Transpointin kuljetusmäärissä laskua
VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat huhtikuussa 30 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 2,3 (3,3) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit laskivat huhtikuussa 15 % ja kansainvälinen liikenne 60 % viime vuoteen verrattuna. Tänä vuonna tammi-huhtikuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 10,1 (12,1) miljoonaa tonnia, joka on noin 17 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Idän liikenteen lopettaminen jatkuu edelleen asteittain vuoden loppuun mennessä.
Huhtikuun täsmällisyys huippuluokkaa
Huhtikuun täsmällisyys oli matkustajaliikenteen kaikissa toiminnoissa erinomainen. Huhtikuun alun myrskyt vähensivät täsmällisyyttä kokonaisuudessa, kuun ollessa kuitenkin vahvasti muuten tavoitteiden mukainen ja enemmän. Huhtikuussa myöhästymiset johtuivat pitkälti radasta johtuvista syistä. Matkustajaliikenteen täsmällisyyden noustessa erinomaiselle tasolle, asiakastyytyväisyytemme oli myös erittäin korkealla tasolla.
Kaukoliikenteen huhtikuun täsmällisyys oli 89,4 %, joka on lähes tavoitteen mukainen (90 %). Täsmällisyystavoite ei täyty, jos kaukoliikenteen juna on 5 minuuttia tai enemmän myöhässä. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (29 %), radasta johtuviin syihin (41 %) ja muihin syihin (30 %).
VR:n lähiliikenteessä huhtikuun täsmällisyys oli 96,7 %, jääden todella niukasti edelleen täsmällisyystavoitteen 97 % alapuolelle. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. Myöhästymisen syyt jakautuivat VR-syihin (14 %), radasta johtuviin syihin (48 %) ja muihin syihin (37 %).
HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen jatkoi erinomaista kehitystään ja oli huhtikuussa 0,53 minuutin verran, joka jäi todella reilusti alle tavoitteen, joka on 0,65 minuuttia. Suurin osa myöhästymisistä (48 %) johtui radasta johtuvista syistä, 30 % muista johtuvista syistä ja 29 % VR:stä johtuvista syistä.
VR Group